Social media-konferens i Berlin

IMG_6861

I mitten av december samlades drygt hundra beslutsfattare, marknadschefter och kommunikationsansvariga från stora europeiska företag på konferensen Social media 2014 i Berlin. Ämnet var Managing social media complexity. Och komplext är precis vad det är om man representerar ett globalt företag med många målgrupper och marknader. Hur använder man på bästa sätt de sociala mediernas möjligheter? Hur når man sina kunder på bästa sätt? Vad är de intresserade av? Vilket språk ska man skriva på när man har en flerspråkig marknad? Många spännande och högst aktuella frågeställningar, diskussioner och case att ta del av.

Trender man ser framöver är såklart att ett engagerande, ärligt och nytänkande innehåll blir allt viktigare. ”Alla” pratar strategi, storytelling och relation med målgrupper. Intressant att se hur stora europeiska företag sköter rektytering nästan enbart via Facebook och Linkedin. Och hur de jobbar med djupa bloggare-relationer. Ingenting av detta är i dag nytt, men fortfarande relativt ovanligt att man jobbar så övergripande med sociala medier.

Jag representerade Karlstads universitet och Medie- och kommunikationsprogrammet som jag jobbar en del med. I ett så snabbt utvecklande och organiskt ämne är otroligt viktigt att även utbildning och forskning är med och kanske till och med leder utvecklingen.

Läs mer här: http://www.social-media-conference.eu.

Här är också en bra genomgång av sociala medier 2015 http://digitalpr.se/2015/01/04/digitala-trender-och-sociala-medier-2015/